Hírek, aktualitások Kártya aktiválás Írjon nekünk Oldaltérkép
Bemutatkozunk
Elérhetőség
Jogszabályok
Szabályzatok
Tagjainknak
Munkáltatóknak
Szolgáltató partnerek
Egészségmegőrzés
MNB Pénzügyi Navigátor
 
Magnézium és a keringési rendszer

A magnézium az egyik legfontosabb pozitív töltésű ion az élő sejtekben. Számtalan élettani szereppel bír. Fontos alkotóeleme a sejteken belüli részecskék struktúrájának, hozzájárul a sejt elektromos stabilitásához. Részt vesz a nukleinsavak, fehérjék szintézisében, illetve többféle enzimreakcióban, melyek révén például a sejtek energiatermelésére is hatással van. Végül – de nem utolsó sorban, - az izom összehúzódásban és az ingerület átvitelben is fontos tényező.

magnezium_800
 
 
Az emberi szervezet összesen kb. 1000 mmol (24 gramm) magnéziumot tartalmaz, ennek döntő többsége a csontokban, illetve az izom- és kötőszövetekben helyezkedik el (1. ábra)
Napi magnézium igényünk átlagban 4.5 mg/kg. Terhesség, szoptatás, súlyos betegség, fokozott foszfor-, kálium-, fehérje- és cukorbevitel fokozza az igényt. A felszívódását a zsírok és a növényi fehérjék csökkentik. Ebből következik, hogy modern étkezési szokásaink mellett még nagyobb a magnézium igényünk.
Magnéziumot a klorofilban bővelkedő leveles, zöld növények, az olajos magvak, a mák, a tejtermékek, a banán, mazsola és az ivóvíz tartalmaz többek között. Bőséges hozzáférése ellenére általánosságban a népesség 20-30%-a szenved kisebb-nagyobb magnézium hiányban. Magnézium hiányt sok betegség okozhat (bélbetegségek, vesebetegségek, cukorbetegség, csontritkulás, alkoholfogyasztás), sőt gyógyszerek gyakori mellékhatása is (pl.: vízhajtók, asztma gyógyszerek, egyes antibiotikumok).

A magnézium hiány elsősorban idegrendszeri tünetekkel jár: az egyszerű fáradékonyságtól kezdve, az izomgörcsökön keresztül egészen a tudatzavarig, rángógörcsig. Szintén gyakoriak a szív és érrendszeri hatások. Elsősorban a szívritmuszavarok esélyét növeli meg. Ezek egy része jóindulatú (pl.: pitvari extrasystole), de előfordulhatnak tartós ritmuszavarok is (pl.: pitvarremegés), amelyek súlyosabb szövődményekkel is járhatnak. Az egyik legrettegettebb szövődményei egy sajátos kamrai ritmuszavar („torsade”), ami hirtelen halálhoz vezethet, és azonnali kezelést igényel.

Egyre több adat szól amellett, hogy a krónikus, nem kezelt magnéziumhiány szerepet játszhat az érelmeszesedés bonyolult folyamatában, előrehaladásában illetve a magas vérnyomás betegség kialakulásában is.

Ezek alapján a magnéziumpótlásnak hangsúlyos szerepe van a kardiológiában, de talán az általános népességben is. Elsősorban a táplálékkal tudjuk pótolni az elvesztett magnéziumot.
Az egyes tápanyagok magnézium tartalmát mutatja az alábbi ábra, a teljesség igénye nélkül.

    Sült óriás laposhal, 10 dkg                                                                                   90 mg
    Pirított mandula, 3 dkg                                                                                         80 mg
    Pirított kesudió, 3 dkg                                                                                          75 mg
    Spenót, fagyasztott vagy főtt, fél csésze                                                             75 mg
    Két kétszersült                                                                                                     55 mg
    Zabkása, instant, ásványi anyagokkal dúsított, vízzel készítve, 1 csésze            55 mg
    Héjában sült burgonya, közepes méretű, 1 db,                                                    50 mg
    Pirított földimogyoró, 3 dkg                                                                                   50 mg
    Búzakorpa, nyers, 2 evőkanál                                                                               45 mg
    Sima joghurt, tejföl, két deciliter                                                                            45 mg
    Hosszú szemű barna rizs, főtt, fél csésze                                                              40 mg
    Avokádópép, fél csésze                                                                                         35 mg
    Vesebab, konzerv, fél csésze                                                                                 35 mg
    Banán, nyers, egy közepes méretű                                                                       30 mg
    Csökkentett zsírtartalmú (2%-os) vagy zsírmentes tej,1 csésze                           22 mg
    Teljes kiőrlésű lisztből sütött kenyér, egy szelet                                                    25 mg
    Mazsola, mag nélkül, negyed csésze                                                                     25 mg
    Teljes tej, 1 csésze                                                                                                24 mg


A bélből történő felszívódás bizonytalansága, a modern konyhatechnikai megoldások (pl.: gyors ételek) azonban csökkentik a táplálék hasznosítható magnézium tartalmát, ezért gyakran kényszerülünk magnézium tabletta felírására. Ma már több elérhető áru és megbízható termék van forgalomban, melyek alkalmazása segíthet a magnézium hiány tüneteinek enyhítésében.

További tanácsokért azt ajánlhatjuk tehát mindenkinek, hogy keresse fel orvosát. Igény esetén forduljanak bizalommal a Vasútegészségügyi rendelőintézetek betegfogadási irodáihoz. További információ: www.vasuteu.hu.
 Utolsó frissítés:  2014-02-12