Hírek, aktualitások Kártya aktiválás Írjon nekünk Oldaltérkép
Bemutatkozunk
Elérhetőség
Jogszabályok
Szabályzatok
Tagjainknak
Munkáltatóknak
Szolgáltató partnerek
Egészségmegőrzés
MNB Pénzügyi Navigátor
 
Nyári szünet, nyaralás alatti helyes étkezés

Június közepén a nyári napforduló előtt pár nappal idén is beköszöntött a hivatalos nyári szünet az iskolákban Ezzel egyidejűleg a szülők-nagyszülők feladatai sokszorozódtak. De nem csak a gyermekfelügyelet, nyaralások szervezése terén, hanem a gyermekek illetve saját maguk étkezésének szervezése terén is.

Nyáron másként táplálkozunk, mint az év egyéb évszakaiban, kevesebbet és könnyebb ételeket eszünk, igyekszünk megszabadulni felesleges kilóinktól, és rostokban gazdag, valamint alacsony kalóriatartalmú étkezést kell folytatnunk.
 
A nyári hónapokban szervezetünk működése lelassul, kevesebb lesz az energiaigény, az emésztés lelassul. Ezért jobb, ha nem terheljük gyomrunkat nehéz, zsíros, nehezen emészthető ételekkel. A forró nyári napokon, a magas környezeti hőmérsékleten a bőrön keresztül megnő a párologtatás, izzadás, hogy a szervezet a számára megfelelő ideális hőmérsékletet meg tudja tartani. A táplálkozáshoz ezért hozzátartozik az is, hogy a nyári melegben fokozott a szervezet folyadékigénye, ezért a napi legalább két liter folyadéknál jóval többet is érdemes ilyenkor elfogyasztani.
 
Ha már unjuk az állandó vízivást, fogyasszunk a szezon kínálatában lévő gyümölcsökből. Akár friss gyümölcsként, akár préselve üdítő, gazdag szomjoltó folyadékot juttatunk a szervezetünkbe. Újra hódítanak a különböző ízesítésű limonádék is. Az idei kedvencek közé a mentás limonádé, a bazsalikomos-mentás limonádé, valamint a levendulás limonádé sorolható, akár mézzel, barna cukorral, vagy bármilyen édesítőszerrel elkészítve. A folyadékbevitelre különösen ügyelni kell csecsemők, kisgyermekek, illetve az idős emberek esetén. Ők fokozottan veszélyeztetettek a kiszáradásra. Csecsemőknek a gyermekteák, illetve a baba korának megfelelő, gyümölcsből készített natúr gyümölcslevek ajánlottak.
 
A változatos étkezésnek kedvez a természet is nyáron, hisz a zöldségek és gyümölcsök Kánaánja található meg a kertekben és a boltok polcain. Készíthetünk belőlük hideg krémlevest vagy fasírtot, tálalhatjuk friss saláta köretként, ránthatjuk és párolhatjuk, de a friss zöldségeket-gyümölcsöket nyersen is fogyaszthatjuk, melyek vitamin és ásványi anyag tartalma kétségkívül a nyers és friss változatban a legértékesebb.  De hiába a sok nyers zöldség- és gyümölcs, még nyáron sem ajánlatos csupán zöldséget és gyümölcsöket fogyasztani, hiszen ezzel a táplálkozásunk egyoldalúvá válik, és a szervezet védekezőképessége a hiányzó tápanyagok miatt meggyengül. Nyáron is ügyelni kell a komplett, teljes értékű táplálkozásra. A zamatos zöldségek és gyümölcsök sokoldalúan kombinálhatók húsokkal, a tenger gyümölcseivel. A sovány húsféléket fogyaszthatjuk frissen párolva, grillezve, sütve, töltve, a variációk száma végtelen, bár kétségtelen hogy a nyári hónapok sztárja ezek közül is a grillezett hús, illetve húskészítmények.
 
A grill partik azonban kedvezhetnek a nyári kellemetlen enterális fertőzések létrejöttének. A nem megfelelő higiénia gyorsan kellemetlen emlékeket okozhat. Ezért nagyon fontos, a gyakori kézmosás, valamint a húsok, húskészítmények megfelelő átsütése. A higiéniai szabályokat már a vásárlás során érdemes betartani:
  • Romlandó élelmiszer vásárlása esetén (tejtermékek, húsok, jégkrémek, tojás) érdemes a szupermarketbe hűtőtáskát jégakkuval magunkkal vinni. Bármilyen gyorsan is hazaérünk a bevásárlásból, a magas hőmérséklet miatt gyorsan felmelegszik az élelmiszerek hőmérséklete, ami kedvez a baktériumok szaporodásának. Még a zöldségfélék és gyümölcsök is összefonnyadnak a melegben.
  • A konyhában is fokozottabban kell a higiéniára figyelni. Étel ne maradjon fedetlenül az asztalon. Legyek, rovarok, hangyák szennyezhetik az ételt, ami szintén fertőzéshez vezethet. A hűtést igénylő élelmiszerek, készételek mielőbb kerüljenek a hűtőszekrénybe.
  • Zöldséget, gyümölcsöt mindig alaposan mossuk meg, még akkor is, ha saját kis konyhakertünkből származik, hiszen a széllel-esővel mindenféle szennyeződés, pollen megtelepedhet rajta.

A könnyű ételek jótékony hatásáról a nyaralások alkalmával sem szabad lemondani. Érthetetlen, hogy a strandok még mindig a zsíros, forró ételekkel vannak tele (lángos, sült krumpli, hamburger, pizza, stb.), pedig a nyári forróságban, a vízben való lubickolás után ez igen megterhelő a szervezetünknek. Érdemes a könnyebb változatokat keresni, esetleg csomagolni a strandolás előtt, ami a pénztárcánkat is jelentősen megkíméli.
 
Külföldi nyaralások előtt az allergiákkal küszködőknek érdemes utána nézni az adott ország pollenszintjeinek és a keresztreakciókat okozó ételféleségeket kigyűjteni. Érdemes megnézni mi az ország/tájegység étel specialitása, milyen összetevőkből készül. Érzékeny gyomrúaknak, ételallergiásoknak ez elengedhetetlen az utazás előtt. Ezekkel az óvintézkedésekkel elkerülhetjük, hogy a gyönyörű és pihentető nyaralást itthon hazaérkezés után ne a szakorvosi rendelőkben folytassuk, és a fotóalbumokban ez a nyár is egy szép emlék legyen.  Ha mégis szakorvosi segítségre lenne szükség, ajánljuk a Vasútegészségügyi rendelőintézeteket, elérhetőségüket a www.vasuteu.hu honlapon találják meg Tisztelt Betegeink.
 
 
Magyar Éva
dietetikus
Pécs
 Utolsó frissítés:  2014-06-20