Hírek, aktualitások Kártya aktiválás Írjon nekünk Oldaltérkép
Bemutatkozunk
Elérhetőség
Jogszabályok
Szabályzatok
Tagjainknak
Munkáltatóknak
Szolgáltató partnerek
Egészségmegőrzés
MNB Pénzügyi Navigátor
 
Rajtunk múlik - az ülőmunka veszélyei

A mai modern, iparosodott társadalomban emberek tömegei panaszkodnak mozgásszervi bántalmakra, melyek hátterében sokszor az ülőmunka, a mozgásszegény életmód áll.  Az emberek többsége ugyanis városban él, autóval jár, és sokan irodai munkát végeznek. Ezek együttes hatása a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros. Ezek a káros hatások azonban enyhíthetők, sőt, akár meg is szüntethetők. Csak rajtunk múlik, hogy mit teszünk egészségünk érdekében.

 
A gerinc anatómiája

Gerincünk az emberi test csontos váza, támasztórendszere. Csontos csigolyák, csigolyaközti kisízületek, porckorongok, erős szalagok és izmok biztosítják e csontos váz stabilitását, rugalmasságát.
 
Gerincoszlopunk 7 nyaki, 12 háti, 5 ágyéki csigolyából, a keresztcsonti és a farkcsonti régióból áll. A csigolyák között elhelyezkedő porckorongok rugalmas, elasztikus tulajdonságuknak köszönhetően védik a gerincet a rá ható mechanikai erőktől.
 
Oldalról nézve a gerincoszlop természetes görbületei fedezhetők fel, melyek kiegyenlítik egymást, és a porckorongokhoz hasonlóan a gerincoszlop rugalmasságát szolgálják. A görbületek közül a nyaki szakasz kissé előre ível, a háti szakasz kissé hátra, az ágyéki szakasz ismét előre, a keresztcsonti szakasz pedig ismét hátra.
 
gerinc_400

 

Milyen problémákat okozhat az ülőmunka?

Az ülő életmód gyakran a gerincoszlop teljes szakaszán kóros, sok esetben fájdalmas elváltozásokat okoz. Rossz testtartás, kényszertartás alakulhat ki: a fej előretolt helyzetbe kerül, a vállak előreesnek, a gerinc fiziológiás görbületei megváltoznak. Az izomegyensúly megbomlik, az ízületek merevvé válnak.
 
A gerincoszlop helytelen megterhelésének következtében akár porckorongsérv is kialakulhat. A mozgásszervi elváltozások mellett nem feledkezhetünk meg a mozgásszegény életmód emésztési, légzési és keringési rendszerre gyakorolt káros hatásairól sem.
 
ules_325

forrás: pilates-gyogytorna.hu


Mit tehetünk ellene?

Hogyan üljünk helyesen?

  • olyan széket válasszunk, amely követi a gerinc fiziológiás görbületeit, igazodik hozzájuk, megtámasztja azokat és kényelmes
  • az ülőmagasságot úgy állítsuk be, hogy a combok a törzzsel, valamint a lábszárak a combokkal 90°-ot zárjanak be
  • mindkét talpunk érje a talajt, ne tegyük keresztbe lábainkat
  • a monitor magasságát úgy állítsuk be, hogy a képernyő felső széle szemmagasságban legyen, az optimális nézési távolság körülbelül 45-50 centiméter
  • a billentyűzetet olyan magasságba helyezzük el, hogy vállainkat lazán leengedve tudjuk tartani; kezünket, csuklóinkat lazán tartva gépeljünk


A legfontosabb, hogy a munka során több alkalommal tartsunk szünetet. Álljunk fel az asztal mellől, sétáljunk, mozgassuk át merev, fáradt ízületeinket.

Néhány gyakorlat, melyet munkahelyünkön is végezhetünk (a gyakorlatokat széken ülve, egyenes háttal végezzük, lábaink talpon legyenek és előrefelé tekintsünk):

  • nyújtott karjaink törzs mellett helyezkednek el; hátrahúzzuk a vállakat, kiemeljük a mellkasunkat, majd előrehozzuk a vállakat, kicsit gömbölyítjük a hátunkat
  • nyújtott karjaink törzs mellett helyezkednek el; felhúzzuk a vállakat fülcimpa felé, majd mindkét karral talaj felé nyújtózunk
  • nyújtott karjaink törzs mellett helyezkednek el; hátrafele körzünk a vállakkal
  • kezeket összekulcsoljuk magunk előtt; felnyújtjuk a karokat fül mellé; nyújtózunk az összekulcsolt kezekkel plafon felé, majd leengedjük az összekulcsolt kezeket a kiinduló helyzetbe
  • kezeket összekulcsoljuk magunk előtt; tarkóra visszük az összekulcsolt kezeket; könyökeinket arc előtt közelítjük egymáshoz, majd távolítjuk egymástól, zárjuk a lapockákat, végül leengedjük az összekulcsolt kezeket a kiinduló helyzetbe

Fontos, hogy a gyakorlatokat lassan végezzük!  

Az ülőmunka során végzett kisebb mozgások mellett igyekezzünk életmódunkba beépíteni a rendszeres testmozgást, hiszen ez testi egészségünk mellett mentális állapotunkra is jótékony hatással van. További felvilágosításért forduljanak bizalommal a vasútegészségügy járóbeteg és fekvőbeteg egészségügyi központjaiban tevékenykedő gyógytornászainkhoz (www.vasuteu.hu), külön kiemelve a két mozgásszervi rehabilitációs központunkat (Harkány, Hévíz)!

 Utolsó frissítés:  2016-05-05